Microsoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaa29.7.2016 | © Talousteema OyVuosi sitten heinäkuun lopussa lähetin kirjatun kirjeen Suomen Microsoftille Espooseen. Asiani koski ylivoimaiseksi osoittautunutta ongelmaa erään tietokoneemme Windowsin päivittämisessä versioksi 10. Microsoft ei ole vuoden kuluessa vastannut kirjeeseeni.Olin ennen kirjeen lähettämistä yhteydessä Microsoftin tekniseen tukeen ja tutkin yhtiön verkkosivujen ohjeita. Saamani neuvot olivat hankalia ja tehottomia. Ohjelman päivitys ei onnistunut. Kirjeessäni vaadin Microsoftia järjestään tähän koneeseen Windows 10:n päivityksen.
Vastaamattomuus osoittaa, että yhtiömme on Microsoftille vain lypsylehmä. Rahat otetaan hanakasti mutta niiden vastineeksi ei anneta toimivia järjestelmiä ja palvelua.
Vuosien kuluessa olen tottunut Microsoftin nuivaan asenteeseen eikä tämä yhtiö ole ainoa tietotekniikka-alan suuryhtiö, jota eivät asiakkaiden huolet kiinnosta.
Koska olen talousammattilainen, haistan kalman hajun yrityksen välinpitämättömyydessä asiakkaitaan kohtaan. Tällaiset yhtiöt ajautuvat pian vaikeuksiin, kun asiakkaat kyllästyvät olemaan lypsylehminä. Tämä tapahtui esimeriksi IBM:lle kauan sitten ja Nokialle viimeisten kymmenen vuoden aikana. Nyt se on tapahtumassa Microsoftille. Massairtisanomiset ovat kuolinkamppailun alkusoittoa.
Tällaiset yritykset eivät yleensä mene konkurssiin, koska ne ovat suuria. Ne myydään kilpailijoille joko kokonaan tai osittain. Jos jotakin jää myymättä, jäljellejääneistä rippeistä aletaan rakentaa uutta jättiläistä. Näin tehtiin IBM:ssä ja Nokiassa.
Applekin ajautui vuosia sitten vaikeuksiin, kun sen ”kottaraispönttöjen” myynti romahti.
Steve Jobs pelasti yhtiön kehittämällä kosketusnäyttöiset matkaviestimet. Hänen kuoltuaan Apple on taas heikkenemässä. Aika näyttää, miten käy.
Alalle tulee uusia innostuneita pienyrityksiä, jotka kehittävät jonkin huippuidean ja kasvavat sen turvin jättiläisiksi. Google on tuoreimpia esimerkkejä. Jossakin vaiheessa senkin henkilökunta menettää innostuksensa ja johto kiinnostuksensa asiakkaitaan kohtaan. Tästä on jo merkkejä ilmassa.
Mistä jättiyhtiöiden johtajien välinpitämättömyys johtuu? He ovat työssään eristäytyneet niin, että heidän ja tavallisten ihmisten välille on syntynyt kuilu.
Koska johtajat ovat tunnettuja, he eivät voi huomaamatta liikkua ihmisten parissa ja keskustella heidän kanssaan. Jos joku kertoo heille asioista, sanoma on pahasti värittynyttä. Heitä mielistellään ja vihataan. Itse en heitä vihaa enkä mielistele, vaan vedän tilanteesta omat johtopäätökseni.
Microsoft sai minut pohtimaan Windows-läppäreiden vaihtamista Android-tabletteihin. Ensimmäinen on jo harkinnassa.
Lassi Mäkinen