Entiset pimeät taksit ovat nyt laillisia17.12.2021 | © Talousteema OyVuosia sitten pikkujoulujen aikaan kaupungilla pyöri pimeitä takseja vaanimassa humalaisia kuljetettavia. Salataksit eivät maksaneet veroja ja ryöstivät asiakkaita. Nyt nämä samat taksit ovat laillisia eivätkä niiden kuljettajat ehkä vieläkään maksa veroja ja mahdollisesti ryöstävät asiakkaita edelleen. Taksien määrä on lisääntynyt, mutta niitä ei ole kaikkialla ja palvelutaso on osittain kehno.Liikenne- ja viestintäministeri
Anne Berner toteutti vuonna 2017 taksilain muutoksen, jonka tavoitteena oli saada alalle lisää kilpailua ja tällä tavoin alentaa hintoja. Toisin kävi.
Kilpailu ei koko maan kattavasti lisääntynyt. Pienillä paikkakunnilla ei enää ole takseja. Sen sijaan suurten kaupunkien keskustoissa kilpailu lisääntyi, kun maaseudun taksinkuljettajat tulivat keskustoihin kuorimaan kermaa päältä ja alalle tuli paljon täysin osaamattomia taksinkuljettajia.
Helsingissä asiakas voi istua autoon, jota ajaa kieltä ja karttaa osaamaton henkilö. Edes navigaattorista ei ole hyötyä, jos kuljettaja ei osaa puhua, lukea eikä kirjoittaa suomen kieltä. Eräs kuljettaja kysyi huonolla englannin kielellä asiakkaalta: ”Where is Senaatintori?”
Taksinkuljettajien on osattava suomea sekä ruotsia ja englantiakin edes välttävästi, mutta asiakkaiden ei tarvitse osata englantia.
Sen lisäksi, että uusi taksilainsäädäntö tuhosi taksialaa, sitä tuhotaan monilla paikkakunnilla lisää. Takseille kunnalliset koululais- ja vammaiskyydit sekä Kelan maksamat sairaalakyydit ovat iso tuloerä. Nyt kunnat ovat ryhtyneet karsimaan kulujaan vaikeuttamalla näiden kyytien käyttämistä.
Vammaiskyytien tilaamista on hankaloitettu asettamalla tuntirajoituksia. Matka on tilattava esimerkiksi kaksi tuntia etukäteen, että kuljetettavia voidaan yhdistellä samaan kyytiin. Vaikka tällaiset yhdistelyt ovat hyvin harvinaisia, silti kunnat eivät ole palanneet takaisin vanhaan käytäntöön.
Tuntirajat estävät vammaisia käyttämästä kuljetuspalveluita, jolloin kunta säästää rahaa, mutta tämä tapahtuu vammaispalvelulain vastaisesti. Taksin käyttäjä ei voi tietää kaksi tuntia etukäteen, milloin jokin kokous päättyy tai milloin hän vapautuu kaupan kassalta maksamasta. Vammaisilla on myös sairauksista johtuvia ongelmia, joita ei voi etukäteen ennustaa.
Taksitilausten vastaanottaminen on keskitetty kilpailuttamalla taksikeskuksia. Vammaisen on tilattava kyyti esimerkiksi naapurikaupungista. Puhelimeen vastaava asiakaspalvelija ei tunne hänen paikkakuntansa katujen ja rakennusten sijainteja. Niitä haetaan kartasta. Usein lähtöpaikka ja määränpää osuvat harhaan. Tästä aiheutuu kunnalle jopa ylimääräisiä menoja, koska maksu määrätään karttatietojen perusteella eikä todellisen ajoreitin mukaisesti.
Kunnat ovat hinnoitelleet taksikyydit esimerkiksi kolmeen hintaluokkaan, ettei toiminta rikkoisi kilpailulainsäädäntöä.
Hintaluokista johtuen tilauksen vastaanottaja etsii ensin vapaata alimman hintaluokan taksia. Sellaista ei ehkä löydy aivan lähtöpaikan läheltä. Silloin valitaan kaukana oleva halpa taksi. Matka saattaa tulla kalliimmaksi kuin korkeamman hintaluokan kyyti tulisi.
Halvan taksin etsimisestä kaukaa lähtöpaikasta aiheutuu vammaiselle turhaa odottamista ja odotus saattaa tapahtua ulkona pimeässä ja pakkasessa. Taksit saapuvat usein myöhässä. Välttääkseen korvausvaatimuksia myöhästymisistä kunnat ovat asettaneet pitkän odotusajan vammaisten harmiksi.
Ylempien hintaluokkien taksit saavat niin harvoin tilauksia, että kuljettajat jättäytyvät systeemin ulkopuolelle ja lopulta saattavat vaihtaa jopa ammattia.
Ammattitaitoisen ja luotettavan taksinkuljettajan työ on vaativaa. Hän tuntee paikkakunnan kadut ja rakennukset. Hän palvelee asiakkaitaan hyvin ja on ystävällinen. Hän ajaa turvallisesti eikä jätä asiakasta heitteille matkan päätyttyä. Hänen autonsa on siisti ja tilava. Hän perii matkasta kohtuullisen hinnan.
Takseihin kohdistuu vääriä ennakkoluuloja. Ihmiset kuvittelevat, että taksinkuljettajat rikastuvat työllään, koska heidän autonsa ovat kalliita ja uusia. Heidän on pakko vaihtaa autoa usein, mutta he tekevät sen asiakkaidensa vuoksi eikä rehennelläkseen hienoilla autoillaan. Kun taksilla ajetaan paljon lyhyitä matkoja ja sillä kuljetetaan usein epäsiistejä asiakkaita, auton moottori ja sisustukset kuluvat nopeasti.
Taksilla ajamista pidetään kalliina, mitä se ei tosiasiassa ole, mutta vanhat ennakkoluulot ovat syvällä ihmisten mielissä. Eräs taksinkuljettaja kertoi asiakkaiden pyytävän jättämään hänet kauas kotiovelta, etteivät naapurit kadehdi, kun hän ajelee ”pirssillä”. Kukaan ei häpeä ajaa taloyhtiön parkkipaikalle omalla autollaan, vaikka yksityisautoilu on ylellisyyttä.
Koska valtio ja kunnat tuhoavat taksialaa sekä ihmisten ennakkoluulot painavat taksityön arvostusta, ala on näivettymässä. Monilla paikkakunnilla ei enää ole yhtään taksia ja suurten kaupunkien keskustassa palvelun laatu on huonoa. Ja hinnat, joiden piti alentua, ovat asiakkaille arvaamattomia ja monesti yllätyksellisen korkeita. Huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Aidot taksiyrittäjät vähenevät ja tilalle tulevat alustatalouden taksipalvelut ja suuret kansainväliset taksikonsernit.
Alan negatiivista kehitystä ei yhtään auta, että taksit ovat ilmastomuutoksen kannalta tärkeitä. Julkiset liikennevälineet vähentävät yksityisautoilua. Junilla ja busseilla ei pääse kaikkialle. Silloin tarvitaan takseja.
Lassi Mäkinen