Katsekontakti, hymy ja tervehdys eivät maksa mitään7.10.2022 | © Talousteema OyYrityksen menestys ratkaistaan katsekontaktissa, hymyssä ja tervehdyksessä. Myymälään tai toimistoon tulevan henkilön on helppo kiinnittyä pysyvästi näitä ilmaisia asioita viljelevän yrityksen asiakkaaksi. Tätä vielä tehostaa se, jos kilpailijayrityksessä vieraisiin ei reagoida mitenkään. Pahinta on vihamielinen käytös asiakkaita kohtaan.Teimme saunaremonttia. Kiuas vaihdettiin, uudet lauteet rakennettiin ja paneelit maalattiin.
Menimme suuren rautakauppaketjun myymälään ostamaan kiuasta. Tunnelma oli kuin Speden rautakauppasketsissä. Ilmeet olivat sellaiset, että olimme tulleet häiritsemään myyjien rauhallista iltapäivää. Kun saimme myyjän avuksemme, hänen liikkeensä olivat hitaat eikä hän tiennyt mistään mitään googlettamatta netistä.
Kiukaan hinnasta tuli kiistaa, kun myyjä lisäsi myymälässä olevan hintalapun hintaan toimitusmaksun tehtaalta myymälään. Sanoin, että se on laitonta. Pyysin kuitenkin tarjouksen ja lähdimme kotiin.
Kotona lähetin rautakauppaketjun konsernijohtajalle viestin, jossa kerroin hintaongelmasta. Varsin pian hänen alaisensa ilmoitti, että olen oikeassa. Niinpä tilasin kiukaan hintalapussa olevan hinnan mukaisena.
Muutamien lisähankaluuksien jälkeen kiuas tuli ja se asennettiin.
Kun piti ostaa seinämaalia, emme menneetkään myymälään, jossa saimme huonoa palvelua, vaan menimme vieressä olevaan rautakauppaan. Siellä myyjät olivat ystävällisiä. He hymyilivät ja tervehtivät käytävällä vastaantulevia asiakkaita.
Pyysimme erästä myyjää kertomaan, mikä maali sopii saunan seinään ja miten paneelit pitää käsitellä ennen maalausta. Vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä. Eikä aikaakaan, kun olimme ostaneet maalin ja välineet.
Ennen lähtöämme kiittelin myyjää asiantuntevasta palvelusta.
Jäimme vain ihmettelemään, miten palvelu vierekkäisissä rautakaupoissa voi olla niin erilaista. Jatkossa asioimme ystävällisessä rautakaupassa.
Saunan kiukaan asensi nuori sähkömies, joka oli perustanut yrityksensä vuoden alussa. Hän teki työnsä asiantuntevasti, siivosi työssä syntyneet roskat ja oli ystävällinen.
Hänestä jäi niin hyvä mieli, että päätimme teettää hänellä kodissamme sähkötöitä, joita olemme suunnitelleet pitkään. Hän teki tarjouksen, joka ei ollut halpa, mutta luotimme hänen ammattitaitoonsa ja tilasimme työt.
Sähkömies-yrittäjä tuli kotiimme sovittuna aikana. Työt kestivät kaksi päivää ja ne myös valmistuivat sovitusti. Hän teki työt ja testasi, että kaikki toimivat. Hän halusi imuroida roskat lattioilta, mutta lupasimme tehdä sen itse.
Kun juttelimme kahvipöydässä, hän osoittautui miellyttäväksi ja huumorintajuiseksi ihmiseksi, joka pitää huolta monilapsisesta perheestään. Yrittäjänä hän on ammattilainen. Hän tuntee mm. alan lainsäädännön sekä noudattaa määräyksiä ja ohjeita.
Saimme kaikki sähkölaitteemme kuntoon siten kuin olimme toivoneet sekä lisäksi viettää aikaa miellyttävän ihmisen seurassa.
Tätä yrittäjää on helppo suositella kaikille, jotka tarvitsevat sähkötyötä.
Vuosia sitten menin tapaamaan erään tilitoimiston johtajaa. Saapuessani toimiston henkilökunta oli vielä lounastauolla yhtä kirjanpitäjää lukuun ottamatta. Kirjanpitäjä puhui puhelimessa. Odottelin vuoroani hänen ovellaan.
Kuuntelin, kun kirjanpitäjä kurmuutti asiakastaan huutamalla: ”SINÄ ET SAA TEHDÄ NIIN!!! SINUN PITÄÄ TEHDÄ NÄIN!!!” Tätä kesti muutama minuutti, ja joka kerta huudettuaan luuriin hän tehosti sanomaansa lyömällä nyrkkiä pöytään.
Ajattelin asiakasparkaa. En haluaisi olla hänen asemassaan.
Myöhemmin menin tapaamaan aivan muun tilitoimiston johtajaa. Heti ensimmäinen vastaantuleva työntekijä hymyili ja tervehti minua sekä tiedusteli, miten voisi auttaa. Kysyin johtajaa, mutta hän oli varattuna parhaillaan. Henkilö pyysi minua istumaan aulaan ja kysyi, juonko kahvia vai teetä. Eikä aikaakaan, kun hän toi kahvikupin käteeni ja tarjosi pikkuleipää sen kanssa.
Johtajan vapauduttua kerroin hänelle, miten ystävällistä palvelua olin saanut.
Tästä tilitoimistosta tuli niin hyvä mieli, että ryhtyisin toimiston asiakkaaksi, ellen itse olisi kirjanpidon ammattilainen.
Pienet asiat ratkaisevat yrityksen menestyksen. Katsekontakti, hymy ja tervehdys ovat ilmaisia mutta ne luovat potentiaaliselle asiakkaalle halun asioida juuri siinä yrityksessä.
Lassi Mäkinen