Talousteema Oy
   
Talousteema Oy
Etusivu Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Katsekontakti, hymy ja tervehdys eivät maksa mitään
7.10.2022 | © Talousteema Oy

Yrityksen menestys ratkaistaan katsekontaktissa, hymyssä ja tervehdyksessä. Myymälään tai toimistoon tulevan henkilön on helppo kiinnittyä pysyvästi näitä ilmaisia asioita viljelevän yrityksen asiakkaaksi. Tätä vielä tehostaa se, jos kilpailijayrityksessä vieraisiin ei reagoida mitenkään. Pahinta on vihamielinen käytös asiakkaita kohtaan.

Teimme saunaremonttia. Kiuas vaihdettiin, uudet lauteet rakennettiin ja paneelit maalattiin.

Menimme suuren rautakauppaketjun myymälään ostamaan kiuasta. Tunnelma oli kuin Speden rautakauppasketsissä. Ilmeet olivat sellaiset, että olimme tulleet häiritsemään myyjien rauhallista iltapäivää. Kun saimme myyjän avuksemme, hänen liikkeensä olivat hitaat eikä hän tiennyt mistään mitään googlettamatta netistä.

Kiukaan hinnasta tuli kiistaa, kun myyjä lisäsi myymälässä olevan hintalapun hintaan toimitusmaksun tehtaalta myymälään. Sanoin, että se on laitonta. Pyysin kuitenkin tarjouksen ja lähdimme kotiin.

Kotona lähetin rautakauppaketjun konsernijohtajalle viestin, jossa kerroin hintaongelmasta. Varsin pian hänen alaisensa ilmoitti, että olen oikeassa. Niinpä tilasin kiukaan hintalapussa olevan hinnan mukaisena.

Muutamien lisähankaluuksien jälkeen kiuas tuli ja se asennettiin.

Kun piti ostaa seinämaalia, emme menneetkään myymälään, jossa saimme huonoa palvelua, vaan menimme vieressä olevaan rautakauppaan. Siellä myyjät olivat ystävällisiä. He hymyilivät ja tervehtivät käytävällä vastaantulevia asiakkaita.

Pyysimme erästä myyjää kertomaan, mikä maali sopii saunan seinään ja miten paneelit pitää käsitellä ennen maalausta. Vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä. Eikä aikaakaan, kun olimme ostaneet maalin ja välineet.

Ennen lähtöämme kiittelin myyjää asiantuntevasta palvelusta.

Jäimme vain ihmettelemään, miten palvelu vierekkäisissä rautakaupoissa voi olla niin erilaista. Jatkossa asioimme ystävällisessä rautakaupassa.



Saunan kiukaan asensi nuori sähkömies, joka oli perustanut yrityksensä vuoden alussa. Hän teki työnsä asiantuntevasti, siivosi työssä syntyneet roskat ja oli ystävällinen.

Hänestä jäi niin hyvä mieli, että päätimme teettää hänellä kodissamme sähkötöitä, joita olemme suunnitelleet pitkään. Hän teki tarjouksen, joka ei ollut halpa, mutta luotimme hänen ammattitaitoonsa ja tilasimme työt.

Sähkömies-yrittäjä tuli kotiimme sovittuna aikana. Työt kestivät kaksi päivää ja ne myös valmistuivat sovitusti. Hän teki työt ja testasi, että kaikki toimivat. Hän halusi imuroida roskat lattioilta, mutta lupasimme tehdä sen itse.

Kun juttelimme kahvipöydässä, hän osoittautui miellyttäväksi ja huumorintajuiseksi ihmiseksi, joka pitää huolta monilapsisesta perheestään. Yrittäjänä hän on ammattilainen. Hän tuntee mm. alan lainsäädännön sekä noudattaa määräyksiä ja ohjeita.

Saimme kaikki sähkölaitteemme kuntoon siten kuin olimme toivoneet sekä lisäksi viettää aikaa miellyttävän ihmisen seurassa.

Tätä yrittäjää on helppo suositella kaikille, jotka tarvitsevat sähkötyötä.



Vuosia sitten menin tapaamaan erään tilitoimiston johtajaa. Saapuessani toimiston henkilökunta oli vielä lounastauolla yhtä kirjanpitäjää lukuun ottamatta. Kirjanpitäjä puhui puhelimessa. Odottelin vuoroani hänen ovellaan.

Kuuntelin, kun kirjanpitäjä kurmuutti asiakastaan huutamalla: ”SINÄ ET SAA TEHDÄ NIIN!!! SINUN PITÄÄ TEHDÄ NÄIN!!!” Tätä kesti muutama minuutti, ja joka kerta huudettuaan luuriin hän tehosti sanomaansa lyömällä nyrkkiä pöytään.

Ajattelin asiakasparkaa. En haluaisi olla hänen asemassaan.

Myöhemmin menin tapaamaan aivan muun tilitoimiston johtajaa. Heti ensimmäinen vastaantuleva työntekijä hymyili ja tervehti minua sekä tiedusteli, miten voisi auttaa. Kysyin johtajaa, mutta hän oli varattuna parhaillaan. Henkilö pyysi minua istumaan aulaan ja kysyi, juonko kahvia vai teetä. Eikä aikaakaan, kun hän toi kahvikupin käteeni ja tarjosi pikkuleipää sen kanssa.

Johtajan vapauduttua kerroin hänelle, miten ystävällistä palvelua olin saanut.

Tästä tilitoimistosta tuli niin hyvä mieli, että ryhtyisin toimiston asiakkaaksi, ellen itse olisi kirjanpidon ammattilainen.



Pienet asiat ratkaisevat yrityksen menestyksen. Katsekontakti, hymy ja tervehdys ovat ilmaisia mutta ne luovat potentiaaliselle asiakkaalle halun asioida juuri siinä yrityksessä.

Lassi Mäkinen

Toiminta lakkaa, jos talous sakkaaMaahanmuuttajia tarvitaan yrittäjiksiTulevaisuustieto elintärkeää päätöksenteossaRaimo Sailaksen sokea pisteMitä eroa on yrittämisellä ja sijoittamisella?Mitä eroa on säästämisellä ja sijoittamisella?Älä luota lakisääteiseen kirjanpitoon ja tuloslaskelman voittoonPitäisikö Petteri Orpon jättää konkurssihakemus käräjäoikeuteen?Onko negatiivinen oma pääoma taloudellinen ongelma?Sijoituksen reaalituotto ei ole millään tavoin reaalinenPankit vaanivat tilitoimistojen apajiaKirjanpito tuhlaa arvokasta työaikaaOlen yli 50 vuotta laskenut väärinEkonomistit seuraavat vääriä talouslukujaVoittaako yritys rahaa vai pääomaa?Mitä pitäisi tehdä, kun rahat alkavat loppua?Alv:n alarajahuojennuksen tilalle tarvitaan parempi menettelyMaksetaanko osingot voitoista?Modernia kassavirtalaskentaa YhdysvalloissaYritysjohdolle tuoretta tietoa rahan riittävyydestä tulevaisuudessaHoltitonta taloudenhoitoaElämme talouden satumaailmassa irti todellisuudestaMitä hyötyä on voitosta?Yritysmuodoksi riittää pelkkä yritysTaas nollatutkimus yrittämisestäDigitalisaatio ja epärehellisyys käsi kädessäKonkurssit lisääntyvät ja valtio hyötyyVerohallinnolta lepsu ohje epäselvän lain tulkitsemiseksiKirjanpitolain vähäisyyttä koskevien pykälien hyödyntäminenPienille yhdistyksille luotiin turha ”tilinpitomalli”Verosihteerin lähettämä selvityspyyntö tuli kalliiksi tilitoimistolleMihin tasetta oikeastaan tarvitaan?Mihin tuloslaskelmaa oikeastaan tarvitaan?Vuosi vaihtui ja talous kuihtuu – mistä valoa talouteen?Kansanedustajien joululahja yrityksilleVirtuaaliviivakoodista maksutietokoodiVääjäämättä päädytään yhteen yritysmuotoonValhe, emävalhe, tilasto, tilinpäätösAutomaatio ei vähentänyt kirjanpitäjien määrääVaromatonta liikevaihdon laskentaaKatsekontakti, hymy ja tervehdys eivät maksa mitäänVerohallinto siirtää taas omia tehtäviään yrittäjilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yrittäjä lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPitäisikö palkanlaskijoiden mennä lakkoon?Asunto-osakeyhtiön talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhtiöt laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meidän käy, kun Venäjä tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksiäTaloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen elämä on turvatontaTaitamattomasti säädetty varojenjaon rajoitusOn parempi tehdä oikeita asioita väärin kuin vääriä asioita oikeinEntiset pimeät taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuelämäniKevytyrittäjäpalvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mitä hän tarvitsee vai mitä haluaa?Yrittäjän terveys ei tunnu kiinnostavan ketäänYrittäjien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pitääkin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: ElämänasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan välttääKassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia väärinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinpäätöksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanläheistäMaksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinpäätös valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ”ilmaisen” tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea käyttää?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan pöydälleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYrittäjän nähtävä pitemmälle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona jättää jälkiä elämäämmeHallituksella väärä näkökulma työllistämiseenTilinpäätöksissä liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut pärjäävätYrittäjät nostettiin tikun nokkaan kivitettäviksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYrittäjän piinakevätValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyjällePöytäkirja voi olla väärä todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHerätys Verohallinto, elämme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pientä tilitoimistoaPerustin osakeyhtiön ja yllätyinMiten tilitoimistot selviytyvät?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYrittäjiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryydittämää yrittäjien noitavainoaOsakeyhtiö on mainettaan parempiYrittäjä on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman työn ja elämänTilitoimistot tienhaarassa: täysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakepääomarajan poistamisesta tuli torsoTilinpäätökset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan työn?Yrittäjyyden ylistäminen ei enää riitä vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin – onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhtiöitäYötöitä kirjanpitäjille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yrittäjät nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisterissä on päivämäärävirheHallitus mahdollistaa ihmisten säästöjen ryöstämisenKiristyvästä tietosuojasta paineita luottotietoyhtiöillePuolen vuoden musta aukko asuntoyhtiön taloudessa”Joskus tulee virheilmoitus, joka sitten häviää itsestään”Kassavirtahanke täyttää 15 vuottaTulorekisteri – kenen byrokratiaa se keventää?Aika ja raha – yrittäjän kaksi stressiäSuomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinpäätöstä ei saa muuttaa”Kuuden euron simmi”Miksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyllä pärjäävät, mutta suuret…Tuntemattomat tilinpäätöskaavat suojaavat yrittäjää vainoltaMiten valvonta ”laaditaan”?Miksi yrittämisen byrokratia tuntuu kevyeltä?Arvonlisäverolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto järjestää kirjanpitäjien hirttäjäiset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee”Posti kulkee, kun Kusti polkee”Puhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti”Itselleen sika kiusan tekee…”Kolmen vuoden säännön anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyhä osinkoverotus – ”Miks kaiken pitää aina muuttua?”Vain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTyö on antamista – ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpidätykset tarpeetonta näpräämistäAuto kirjanpidossa – auto ei kirjanpidossa – auto jälleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti tärkeimmän investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, Hämeenlinna, Oulu ja HelsinkiPienessä yrityksessä ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syyttää valehtelustaSeura-lehti: "Mikä kannustaa yrittämään?"Juha Sipilä haluaa Suomeen 110.000 uutta työpaikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa”Tämä on aivan hevon humppaa”Tekisinkö tilinpäätöksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 – 2024