Puhumattomuus on velallisen pahin virhe24.5.2017 | © Talousteema OyKun yrityksen kassatulot eivät riitä menojen kattamiseen, laskut, muistutukset ja perintäkirjeet alkavat kasautua. Jossakin vaiheessa yrittäjä ei enää jaksa avata kirjekuoria vaan työntää ne pöytälaatikkoonsa pois silmistä.Jos maksuvaikeudet ovat edenneet jo näin pitkälle, tarvitaan päättäväisyyttä tarttua asiaan lujasti ja nopeita toimia tilanteen parantamiseksi. Kassasuunnittelu on ainoa keino saada kokonaiskuva ja pitää tilanne hallinnassa.
Kassasuunnittelu perustuu kassavirtalaskentaan. Siinä ajoitetaan kassatulot ja -menot päivätarkkuudella. Kysymys on tulevaisuutta koskevasta maksuperusteisesta kirjanpidosta, joka noudattaa kahdenkertaisen kirjanpidon periaatetta.
Yritys ei selviydy maksuvaikeuksistaan tuloslaskentaan perustuvaa laskuperusteista kirjanpitoa laatimalla ja sen tuloksia seuraamalla. Menneisyyteen tuijottaminen ei auta ongelmien ratkaisemisessa.
Ainoa hyvä asia lakisääteisessä kirjanpidossa on osto- ja myyntilaskujen selvittäminen. Sama tapahtuu myös kassasuunnittelussa, mutta erona on se, että kassasuunnittelussa laskut kirjataan tulevaisuuden päivämäärille eikä vain könttänä taseeseen.
Taseen vakavaraisuus- ja maksuvalmiustunnusluvut johtavat harhaan, koska ne ovat yhden päivän tilannekuva. Tarvitaan kuva rahatilanteen kehityksestä pitkälle tulevaisuuteen.
Kun kysymys on pienestä yrityksestä, myös yrittäjän on tehtävä kassasuunnittelua omasta rahaliikenteestään. Hänen pitää pystyä selvittämään, mikä on pienin rahamäärä, jolla hän selviytyy kuukausittain. Kun tämä summa on selvinnyt, siitä pitää vielä karsia kaikki mahdollinen, että yksityistalous ei rasita yrityksen taloutta liiaksi.
Suuri erääntyneiden ostolaskujen määrä merkitsee sitä, että lähipäiviä ja -viikkoina on maksuruuhka, jota ei kassavaroilla ja kassatuloilla kyetä purkamaan. Joitakin maksuja on pakko siirtää tuonnemmaksi.
Parasta on, jos velkoja hyväksyy maksun siirtämisen. Tätä varten tarvitaan tarkka kassasuunnitelma, että yrittäjä pystyy pitämään lupauksensa.
Vaikeus ottaa yhteyttä velkojiin on maksujen siirtämisen suurin kynnys. Velkaantunut yrittäjä ei kykene puhumaan ongelmistaan. Hän häpeää tilannettaan. Hän pelkää maineensa menettämistä. Hän kuvittelee, että tavaran- tai palveluntoimittaja ei enää luota häneen, kun tilanne paljastuu. Asia on juuri päinvastoin.
Puhumattomuus on velallisen pahin virhe. Mitä aikaisemmin ongelmat otetaan esille velkojien kanssa, sitä helpompaa maksujen siirtäminen on.
Tilausvaiheessa maksuehdoista voidaan neuvotella luontevasti. Kun lasku on saapunut, sen maksuaikaan on vielä siinäkin vaiheessa mahdollisuus saada pidennystä. Vaikeinta on saada joustoa, kun lasku on jo erääntynyt.
Yhteydenotot velkojiin ja ongelmasta puhuminen avoimesti saa monen velkojan suhtautumaan asiakkaansa tilanteeseen myönteisesti. Usein edes viivästyskorkoa ei vaadita.
Yrittäjän on hyvä muistaa tosiasia, että yksikään yritys ei halua menettää asiakastaan, vaikka tämä olisi tilapäisesti maksuvaikeuksissa. Kun yrityksellä on luotettava kassasuunnitelma, lupaukset voidaan pitää ja luottamus kasvaa jopa suuremmaksi kuin silloin, kun yritys maksaa kaikki laskunsa normaalisti.
Tilinpäätösten perusteella myönnetty AAA-kyltti eivät korvaa sitä, että yrittäjä hallitsee yrityksensä rahatilanteen joka päivä.
Lassi Mäkinen