Arvonlisäverolaki kirjoitettiin kateuden kiimassa5.10.2017 | © Talousteema OyHenkilöauto on yksi suurimmista kateuden lähteistä. Jos joku hankkii ison auton, naapurit menevät kierteelle kateudesta, kun itsellä ei ole varaa sellaiseen.Arvonlisäverolaissa yrityksen omistamaan henkilöautoon on kiinnitetty koukku, joka saattaa tuhota koko yrityksen, mikäli sillä ajetaan yksityisajoja.
Arvonlisäverolain vähennysrajoituksissa sanotaan ajoneuvoista seuraavasti:
”Vähennystä ei saa tehdä, kun hankinta koskee seuraavia tavaroita ja palveluja: …
5) henkilöautot, moottoripyörät, matkailuperävaunut, rakenteeltaan pääasiallisesti huvi- tai urheilukäyttöön tarkoitetut vesialukset ja sellaiset ilma-alukset, joiden suurin sallittu lähtömassa on enintään 1 550 kg, sekä niihin tai niiden käyttöön liittyvät tavarat ja palvelut.” (AVL 114.1)
Tämä on aivan kohtuuton säännös, koska moni yritys tarvitsee liiketoiminnassaan ajoneuvoja. Onneksi rajoitusta on lievennetty seuraavassa momentissa:
”Edellä 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettu vähennysoikeuden rajoitus ei koske ajoneuvoa ja alusta, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen, eikä henkilöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan käyttöön.” (AVL 114.2)
Nyt vähennysrajoitus tuntuu kohtuulliselta, mutta tässä tekstissä piilee kateuden mätäpaise.
Lievennyksen mukaan yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen hankitun henkilöauton arvonlisäverot ovat vähennyskelpoisia. Jos henkilöautolla ajetaan metrikin yksityisajoa, kaikki verovähennykset palavat kerralla auton hankinnasta lähtien ulottuen korjauksiin ja polttoaineostoihin, vaikka kysymyksessä olisi luontoisetuauto.
Myytäväksi, vuokrattavaksi, henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen tarkoitettua ajoneuvoa tai alusta saa käyttää muuhunkin kuin vähennykseen oikeuttavaan käyttöön – esimerkiksi luontoisetuautona. Ellei käyttötarkoitus ole jokin näistä, ajoneuvoa on käytettävä yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan käyttöön ja tämä koskee vain henkilöautoa.
Lievennyksistä puuttuu moni asiallinen ajoneuvo ja sen käyttötarkoitus, joiden arvonlisäverot pitäisi saada vähentää. Teksti on kirjoitettu sellaisessa kateuden kiimassa, että nämä tärkeät ajoneuvot ja hyvät tarkoitukset ovat unohtuneet.
Esimerkiksi jos viljelijä vie veneellä lampaitaan saareen laiduntamaan, tästä veneestä ei saa tehdä arvonlisäverovähennyksiä, vaikka sitä ei käytettäisi mihinkään muuhun kuin maatilan tuotantoon. Tämä vene ei ole myytäväksi, vuokrattavaksi, henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen tarkoitettu eikä se ole henkilöauto, joten sen verovähennyksillä ei ole lain turvaa.
Samanlaisia esimerkkejä on lukuisia: moottoripyörä metsänhoidossa, matkailuperävaunu rakennustyömaan sosiaalitilana ja lentokone ilmakuvauksissa. Näistä ei vähennyksiä sallita.
Ihmettelenpä, mitä lain valmistelijat ovat sitä kirjoittaessaan nauttineet, kun he ovat ilmeisesti epähuomiossa jättäneet vähennysrajoituksista pois monta ajoneuvoa: esimerkiksi mönkijä, mopo, mopoauto, kuumailmapallo ja vesiskootteri. Näistä saa vähennykset tehdä, jos niitä käytetään verollisessa liiketoiminnassa, koska niitä koskevien verojen vähentämistä ei ole huomattu kieltää.
Kun lakitekstiä luetaan tarkasti, metsässä kannattaakin käyttää mopoa tai mönkijää eikä moottoripyörää. Pizzat kannattaa kuljettaa pakettiautolla eikä henkilöautolla. Sosiaalitilana voi käyttää matkailuperävaunun sijaan kuorma-autoa, jonka lava on katettu. Kuumailmapallolla tai kauko-ohjattavalla lennokilla saa tehdä vähennyskelpoisia ilmakuvauksia.
Kun näitä laissa mainitsemattomia ajoneuvoja käytetään, niiden väliaikainen yksityiskäyttö ei polta alv-vähennyksiä.
Lassi Mäkinen