Pienet tilitoimistot kyllä pärjäävät, mutta suuret…4.2.2018 | © Talousteema OyPankit perustavat sairaaloita ja autovuokraamoja, koska niiden alkuperäinen liiketoiminta on muuttumassa ja kutistumassa. Sama voi tapahtua suurille tilitoimistoille, mutta ne eivät voi perustaa sairaaloita ja autovuokraamoja.Pankkitoiminta on perusperiaatteiltaan hyvin yksinkertaista: otetaan asiakkailta vastaan talletuksia ja lainataan näitä rahoja toisille asiakkaille.
Asiakkaat käyttävät talletus- ja lainatilejä automaattisesti verkkopankeissa. Ihmistyö on vähentynyt vuosikymmenten kuluessa murto-osaan aiemmasta. Samalla pankkitoiminnan tulot ovat supistuneet.
Pankit ovat hakeneet laajennuksia toimialaansa sijoitustoiminnasta ja vakuutuksista, mutta nekin ovat automatisoitumassa verkossa hoidettaviksi. Nyt pankit ovat siirtymässä aivan uusille aloille.
Tilitoimistoalassa on paljon pankkialan piirteitä. Kirjanpidon tapahtumia rekisteröidään samalla tavalla kuin pankkitilien tapahtumia. Tilinpäätös on periaatteessa samankaltainen kuin pankin tiliote, mutta nykymuodossaan vielä selvästi monimutkaisempi. Tilitoimisto laatii ja lähettää myös asiakkaidensa veroilmoituksia.
Jos – tai oikeastaan kun verotus ja tilinpäätös yksinkertaistuvat, tilitoimiston perustoiminnoista tulee lähes automaattisia. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan niistä juuri mitään.
Palkkioiden on oltava pankkipalvelumaksujen tasoisia. Tällä tulotasolla tilitoimistot eivät voi työllistää nykyistä henkilökuntaansa.
Tilitoimistot voivat tulevaisuudessa pysyä pystyssä vain tuottamalla asiakkailleen aivan uudenlaisia palveluja, jotka perustuvat ihmisten osaamiseen, kanssakäymiseen ja huolenpitoon.
Pienet tilitoimistot tässä kyllä pärjäävät, koska ne ovat ketteriä. Niillä on välittömät ihmiskontaktit asiakkaisiinsa. Ne ovat asiakkaidensa näköisiä pieniä yrityksiä ja tuntevat yrittämisen arkihuolet. Niiden työ muistuttaa hoivatyötä.
Suurten tilitoimistojen toiminta on vaakalaudalla. Niiden kohtaloa voidaan ennustaa pankkien kehityksestä. Ne voivat ajautua jopa uusia aloja etsivien pankkien nielaisemiksi. Saatetaan palata takaisin siihen, kun OP-tilikeskukset olivat osuuspankkien omistuksessa.
Suurten tilitoimistojen toiminnan polttoaineena on yhä enemmän byrokratia. Tällä tiellä ei enää pitkään voida kulkea, sillä yrittäjät eivät kestä jatkuvasti lisääntyviä byrokratian kustannuksia.
Niiden alentamiseksi byrokratiaa voidaan automatisoida, mutta silloin järjestelmistä tulee raskaita, vaikeakäyttöisiä ja vika-alttiita. Sekin tie on pian kuljettu loppuun.
Mitä tilitoimistojen asiakkaina olevat yrittäjät oikeasti haluavat ja tarvitsevat? He eivät ole erityisen kiinnostuneita yrityksen talouden historiatiedoista vaan heitä kiinnostaa tulevaisuus.
Pienten tilitoimistojen menestysresepti on tulevaisuustiedon tuottaminen. Budjetit eivät tähän riitä vaan tarvitaan aivan uudenlainen näkökulma tulevaisuustietoon.
Lassi Mäkinen