Korona jättää jälkiä elämäämme14.8.2020 | © Talousteema OyKoronavirus on iso ongelma mutta siitä voi olla myös hyötyä pitkällä tähtäyksellä. Se muuttaa monia perinteisiä tapoja ja asioita, mutta emme vielä tiedä, miten laajoja nämä muutokset ovat. Näillä muutoksilla on vaikutuksia yritysten toimintaan.Koronavirus on monen kuukauden ajan rajoittanut elämäämme niin, että olemme tehneet muutoksia omiin tapoihimme.
Suuri muutos on digipalvelujen käytön yleistyminen. Moni tilaa ostoksensa verkkokaupoista välttääkseen ihmiskontakteja myymälöissä.
Jopa elintarvikkeiden verkkokauppa on yleistynyt. Siinä tilaus tehdään netissä ja toimitetaan kotiovelle. Viimeisimpänä uutuutena on tilauksen maksaminen etukäteen verkossa, jolloin kotiovella ei tarvitse koskea maksupäätettä. Ostosten lopullinen hinta määräytyy toteutuneen toimituksen mukaisesti.
Korttimaksut ovat yleistyneet myös myymälöissä, minkä vuoksi käteisen rahan käyttö on selvästi vähentynyt. Virukset pesivät kolikoissa ja seteleissä. Maksupäätteen koskettelun voi välttää pankkikortin lähimaksulla, jonka yläraja on nykyisin 50 euroa.
Kun ihmiset eivät tee harkitsemattomia heräteostoksia myymälöissä, heille jää rahaa säästöön. Säästäminen yleistyy muutenkin, sillä aina lama-aikoina ihmiset alkavat ”säästää pahan päivän varalle”, vaikka tämä tuntuu kummalliselta, kun pahat päivät ovat juuri käsillä.
Terveydenhuollossa digipalvelut ovat yleistyneet ajanvarauksessa ja oireiden arvioinnissa. Huonoa musiikkia ei tarvitse kuunnella puhelimessa, kun lääkäriajan voi näppäillä netissä. Oireiden arviointi vähentää turhia lääkärikäyntejä ja keskittää käynnit tapauksiin, joissa on mahdollisesti kysymys todellisesta sairaudesta. Lääkereseptitkin ovat nykyisin sähköisiä.
Korona-aikana monet ihmiset ovat siirtyneet työskentelemään koteihinsa. Tällä on isoja vaikutuksia koko yhteiskuntaan.
Verkkokaupan lisäksi kotona tehtävä työ vähentää oman auton käyttöä. Tämän vuoksi autokauppa, autojen huoltaminen ja polttoainekauppa vähenevät.
Kotona tehtävä työ vähentää myös julkisten liikennevälineiden käyttöä. VR:lle, Finnairille, bussiyhtiöille ja taksiyrityksille tämä merkitsee matkojen vähenemistä ja liikevaihdon alenemista. Kun kuljetusalalla henkilöliikenne vähenee, tavaraliikenne lisääntyy, koska verkkokauppa edellyttää kuljetuksia.
Kotona työskentely vähentää toimistohuoneistojen käyttöä. Toimistokiinteistöjen hinnat alenevat. Työstä aiheutuvat huoneistomenot alenevat myös, koska asuinhuoneistoja käytetään tehokkaasti läpi vuorokauden. Kun työskennellään erillisissä toimistoissa, ne ovat yöllä tyhjillään ja asunnot vastaavasti päivällä tyhjinä.
Matkailualalla korona on näkynyt ulkomaanmatkailun vähenemisenä ja kotimaanmatkailun lisääntymisenä. Suomalaisten kiinnostus oman maan kohteisiin saattaa jäädä pysyväksi etenkin, jos kesät ovat ilmastomuutoksen vuoksi yhä lämpimämpiä.
Kotona opiskelukin on lisääntynyt ja luokkaopetus vähentynyt. Kotiopiskelu soveltuu osittain peruskouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin, mutta erityisen tehokasta se on yliopistoissa ja korkeakouluissa. Kun opiskelija voi asua kotonaan, hänen ei tarvitse hankkia asuntoa opintopaikkakunnaltaan. Kysynnän väheneminen alentaa pienten asuntojen hintoja.
Kotona opiskeluaikansa asuva henkilö saattaa jäädä kotipaikkakunnalleen opintojen jälkeen ja vastaavasti kaukana kotoa opiskeleva saattaa jäädä opintopaikkakunnalleen. Yliopistokaupunkien verotulot vähenevät ja maaseutukuntien elinvoima paranee.
Kodista on tullut entistä tärkeämpi paikka. Siellä työskennellään ja opiskellaan. Ravintoloiden virusriskin ja nettikaupan tavaratoimitusten helppouden vuoksi kokkaaminen on yleistynyt. Tämä on lähentänyt perheenjäseniä. Lapset ovat enemmän vanhempiensa kanssa kuin aikaisemmin. Ravintola-ala saattaa joutua kokemaan pysyvän kolauksen kotikokkauksen vuoksi.
Koronavirus on pakottanut ihmiset pesemään käsiään usein. Jos tämä tapa jää myös koronakriisin jälkeen, ehkä käsien pesu yleistyy WC:ssä käyntien yhteydessä. Nykyisin ainakin miesten vessoissa moni kävijä jättää pesemättä kätensä, mikä on kuvottavaa.
Koronakriisi jättää varmasti jälkensä elämäämme. Yritysten on sopeuduttava ihmisten elintapojen muutoksiin. Tämä voi olla yritykselle myös suuri mahdollisuus laajentaa ja kehittää toimintaansa.
Lassi Mäkinen