Tulorekisterin käyttöönotto ei onnistunut odotetusti16.1.2019 | © Talousteema OyValtiovarainministeriö julkaisi 16.1.2019 kolumnin, jossa väitettiin seuraavasti: "Tulorekisterin ensimmäinen osuus otettiin onnistuneesti käyttöön vuodenvaihteessa." Väite on valheellinen.Tulorekisterin käyttöönotossa on ilmennyt monenlaisia ongelmia.
Työnantajilla on ollut vaikeuksia saada Suomi.fi-valtuudet kuntoon. Kaikki eivät voi niitä edes saada vaan on käytettävä vanhaa Katso-tunnistusta. Tämäkään ei riitä, sillä Katsoakaan eivät kaikki voi saada.
Kun Suomi.fi-valtuuksia käytetään, tarvitaan verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti. Kaikki eivät voi saada pankkitunnuksia ja kaikilla ei ole mobiililaitetta, että saisivat mobiilivarmenteen.
Sähköinen henkilökortti maksaa 50 euroa, jollaista rahaa kaikilla ei ole. Lisäksi tarvittaisiin kortinlukija, joka myös maksaa.
Moni työnantaja ja heidän talousasioitaan hoitava tilitoimisto tuskailee, kun eivät tiedä, mihin tulolajiin mikin tulo kirjataan.
Kaikki palkkatieto- ja erillisilmoitukset eivät vielä mene perille. Jos ilmoitukset lähtevät, järjestelmä ei tuota kirjanpitoon PDF-tulostetta, jolla voidaan todistaa, että ilmoitus lähti.
Tulorekisterin puhelinneuvonta on usein tukossa ja toisinaan odottelu kestää kymmeniä minuutteja. Kun neuvoja vastaa, hän ei tunne edes tulorekisterin perusasioita. Joskus neuvoja lupaa soittaa takaisin, mutta ei soita. Samanlaiset ongelmat ovat chat-palvelussa.
Sekä tulorekisterin että siihen ilmoituksia toimittavien Palkka.fi:n ja maksullisten palkkahallinnon tietojärjestelmien ohjelmissa on virheitä.
Osittain ohjelmat ovat vielä kesken – tämä koskee myös tulorekisteriä.
Kun virheitä korjataan ja uusia versioita asennetaan, tulee käyttökatkoksia, joiden aikana ilmoituksia ei voi lähettää. Moni ilmoitus on myöhästynyt tämän vuoksi.
Lassi Mäkinen